Review + how-to: Pentel Olie Pastelkrijt

Review + how-to: Pentel Olie Pastelkrijt

Deze week hebben we een review over een product dat we niet zo vaak voorbij zien komen: pastelkrijt op oliebasis. Waarschijnlijk heb je vroeger op school tijdens de tekenles wel eens met pastelkrijt gewerkt. Echter zie ik buiten school niet een heel hoge populariteit terug rondom dit materiaal, wat toch jammer is. Pastelkrijt mag dan wel niet het aller makkelijkste materiaal zijn om mee te werken, het heeft toch zo zijn eigen charme. In dit artikel bespreek ik de olie pastelkrijt-set van Pentel; vijfentwintig knallende kleuren in een doosje met een gratis bijbehorend pastelpapier boekje (dit laatste is een tijdelijke actie). Ik bespreek onder andere de verschillende manieren van blenden, gebruik van kleur en natuurlijk mijn persoonlijke ervaring.

Olie pastelkrijt valt onder teken-, maar eigenlijk ook schildermateriaal. In 1924 werd het eerste olie pastelkrijt ontwikkeld in Japan als een verbetering op het al bestaande waskrijt. Het pastelkrijt was oorspronkelijk geïntroduceerd als tekenmateriaal op Japanse scholen. Deze vrolijke kleuren die gebruikt mochten worden in de vrije kunst uren, brachten vernieuwing en creativiteit in het strakke onderwijssysteem.  Door ‘olie’ aan het krijt toe te voegen werd het makkelijker om de kleuren te mengen. Het nieuwe materiaal werd kort hierna opgepikt door avant-garde kunstenaars en gebruikt over heel de wereld.

Olie pastelkrijt wordt uitgebracht door verschillende bekende kunst merken. De set van Pentel behoort tot de meest betaalbare varianten op de markt. Tot voor kort was ik alleen bekend met de grafiet tekenmaterialen van Pentel – waar ik overigens heel positief over ben en eigenlijk altijd mee werk – en was dan ook zeer benieuwd naar de andere producten die zij aanbieden. De set is beschikbaar in 12, 16, 25, 36 of 50 kleuren. In deze review bespreek ik slechts de set van 25 kleuren. Hierdoor beschik je over minstens 2-3 tinten per standaardkleur (blauw, rood, geel, groen, paars, bruin).

Afbeelding 1. De kleuren in de Pentel olie pastelkrijt set (25 stuks)

 

First impression

Voor het allereerste gebruik leek het me goed om het meegeleverde papier uit te testen. De kleuren komen op het witte papier precies hetzelfde eruit te zien als het krijtje doet verwachten. Er gaat geen kleurintensiteit verloren waardoor de kleuren heel helder en krachtig blijven. Verder brengt het dik aan op het papier, wat het een verf-achtig effect geeft. De krijtjes glijden heel makkelijk over het papier en laten veel pigment los zonder hard te hoeven drukken. Meteen heb ik wat kleurtjes proberen te mengen, dit kan door de kleurtjes direct tegen en in elkaar aan te brengen (zie Video 1), of met vingers of andere blend tool te blenden.

Video 1: Direct hard kleur-in-kleur blenden: voor een verf-achtig effect!

Afbeelding 2 en 3: Links: De Pentel 25-kleurige pastelkrijt set. Rechts: Allereerste kleurtest op bijgeleverd Pentel pastel papier

 

Blenden, dat kan beter!?

Persoonlijk vind ik het “verfachtig effect” wat je krijgt door kleuren direct dik in elkaar te blenden erg mooi. Echter als je een wat lichtere laag met een smooth geblend effect wilt, zijn andere manieren meer geschikt. Door met je vinger over de kleuren te poetsen krijg je wel een mooie overgang (zie Afbeelding 1), je hebt hierbij toch weinig gevoel van controle en precisie. Iets wat ik bij het tekenen met potloden juist zo fijn vind. Voor het werken met grafiet worden verschillende blend-tools gebruikt (hier de kwast als mijn favoriet), die mogelijk ook uitkomst bieden voor het blenden met pastelkrijt! Ik ga hier de meest gebruikte blend tools af:

Afbeelding 4: Blenden met de vinger links vs gedetailleerd blenden met blend-tool rechts

  • Wattenstaafje

Wattenstaafjes zijn met grafiettekenen zeer handig om zachte schaduwen in kleinere oppervlakte te creëren, zoals de huid rondom de ogen, de neus etc. Voor het werken met oliepastelkrijt vind ik deze tool veruit het minst fijn. Het wattenstaafje neemt te veel product op en laat vrijwel niks los op papier. Dit geldt overigens ook voor wattenschijfjes en tissues. Deze materialen blenden de kleuren niet gemakkelijk egaal en laten een duidelijke overgang achter (zie Video 2). Onbruikbaar dus!

Video 2: Blenden met tissue: na het blenden houdt je een licht veegpatroon achter

  • Blending stump (mijn favoriet!)

Een blending stump is simpel gezegd een heel strak opgerold stuk papier. Ze zijn beschikbaar in verschillende maten en zijn uiterst geschikt om kleine details te blenden/tekenen met grafiet. Deze tool werkte heel fijn om mee te blenden. Als je met krijt op het papier zet, zie je soms dat er witte puntjes in het papier achterblijven, dit zijn dan vezels in het papier die niet helemaal opgevuld zijn met krijt. Met de blending stump kan je deze plekjes door te blenden ook opvullen; met als resultaat een mooi egaal oppervlakte (zie Video 3)

Video 3. Egaal blenden met de blending stumb

Ten tweede is deze tool geschikt om details, kleine kleuroppervlakten toe te voegen en deze in te blenden. Dit kan je doen door op een ander los blaadje de gewenste kleur te krijten en dan product oppikken met de blending stump. Met de gekleurde punt van de stumb kun je vervolgens details plaatsen in de tekening (zie Video 4). Een andere manier is door eerst wat van de kleur direct op de tekening te plaatsen en vanuit deze plek met de blending stump te tekenen (zie Video 5). Zorg voor beide technieken dat de blending stumb goed schoon is wanneer je van kleur wisselt!

Video 4. Blend manier 1: Blenden door met de blending stumb krijt van een ander blaadje op te pikken en in de tekening aan te brengen

Video 5. Blend manier 2: Direct kleur op de tekening aanbrengen en uittekenen met de blending stumb

  • (Natte) kwast

Zoals eerder besproken valt het gebruik van olie pastelkrijt ook onder verftechnieken. Je kunt het krijt verdunnen met terpentine of andere verfverdunner en dan met kwasten aan de slag. Ook kun je nadat je het krijt hebt aangebracht op het papier blenden met een natte kwast. Ik vond dit zelf niet een heel mooi effect geven. Naar mijn idee maakte dit de kleuren een ook minder helder. Daarnaast moet je je kwast heel goed schoonhouden om vlekken te voorkomen. Ik heb het verdunnen met terpentine nog niet kunnen uittesten.

Tip: Je kan dit pastelkrijt in combinatie met olieverf of aquarel gebruiken. Wees creatief!

 

Mengen van kleuren

Voor het mengen van kleuren gelden eigenlijk dezelfde basisprincipes als bij het gebruik van verf. Gelukkig zitten er in deze set meer kleuren dan alleen de primaire kleuren en zwart en wit, wat het mengen een heel stuk eenvoudiger maakt.

Een makkelijke manier om een kleur lichter te maken is om eerst een laagje wit, licht geel of roze krijt als basis aan te brengen voordat je daar met de andere kleur overheen gaat (zie Video 6). Om het donkerder te maken kan je ditzelfde doen met een donker bruin, blauw of zwart krijt afhankelijk wat voor ondertoon je wilt.

Video 6. Kleuren verlichten: door een met wit, licht geel of roze onder of over de gewenste kleur te gaan kan je deze kleur verlichten, licht van toon veranderen en direct blenden!

Pastelkrijt en papier

Het pastelkrijt is te gebruiken op verschillende soorten papier en ondergronden (“inclusief pastelpapier, watercolour papier, cartridge, craft enz., maar ook op canvas, olie en acryl ondergronden” – pentelarts.com). Het bijgeleverde papier werkt uitstekend en heeft een licht grove structuur wat het krijt goed opneemt. Vervolgens heb ik op andere papiersoorten waarop normaal teken (Canson Dessin, Fabriano Accademia en Flying Tiger sketch pad papier) en op cartridge papier het krijt uitgetest. Tussen de verschillende soorten papier zat niet heel veel verschil, behalve dat op dik papier wel fijner werkt dan printerpapier, omdat je dan meer lagen kan aanbrengen zonder dat het papier verzadigd en beschadigd raakt. Je kunt aardig wat lagen aanbrengen op het tekenpapier, alleen moet je in de gaten houden dat de kleuren dof of ‘viezig’ kunnen worden naarmate je meer kleuren gebruikt.

 

Mijn ervaring

Werken met pastelkrijt is heel wat anders dan mijn normale werk in grafiet. Vooral als je houdt van werken met felle kleuren, is dit echt iets voor jou. Ik vind het persoonlijk een heel mooi materiaal om dingen als kleurrijke landschappen, bloemen of dieren mee te maken. Om met pastelkrijt te oefenen heb ik onlangs een portret van een ijsvogel gemaakt, een lekker kleurrijke vogeltje (afbeelding x). Hiervoor heb ik voornamelijk de kleur tegen kleur blendtechniek gebruikt, om de verfachtige look na te bootsen.  Ook voor in portretten kan je het krijt goed gebruiken, vooral om expressieve of intense contrasten te maken. Niet voor niets was pastelkrijt erg geliefd bij kunstenaars in het expressionisme!

Afbeelding 5 en 6: Zelfgemaakte pastel ijsvogel. Links: Het kleur-in-kleur blenden geeft een verfachtig effect. Rechts: Het eindresultaat

De set werkt heel fijn en is volledig; het bevat genoeg kleuren. De krijtjes blenden heel mooi, wat ik zelf een van de belangrijkste eigenschappen vind! Bovenal is de set beschikbaar tegen een heel zacht prijsje. Klik hier om de set te vinden! Veel tekenplezier :)!

Liefs,

Annelies

2 comments

Leave a comment
  1. Constance Walters

    19 december 2019 at 13:47

    Hallo Annelies,
    wat een super fijne uitleg bij de oliepastelkrijtjes! Ik werk er ook graag mee vanwege de heldere kleuren en vind het lastig om egale oppervlaktes te krijgen. Maar de doezelaar gaat het misschien doen voor me, dat ga ik proberen.
    Terpentine heb ik ook geprobeerd met kwast, maar dan ga je al heel snel alles door elkaar mengen. Misschien dat jij daar nog een betere techniek voor ontdekt…..
    Bedankt en de groeten van Constance

  2. Ellen

    13 augustus 2020 at 13:09

    Hai Annelies,
    Bedankt voor je duidelijke uitleg. Heb net een doos olie pastels binnen en ga het lekker uitproberen.

Leave a Comment

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.