Fotografie voor de beginneling: Compositie

Hoi! Welkom bij deel 2 van fotografie voor de beginneling! In het eerste deel hebben we het gehad over wat basisprincipes bij het fotograferen: ISO, sluitertijd, diafragma en een kleine introductie over compositie. Als je de eerste blog nog niet hebt gelezen kan dat hier. In deze blog ga ik wat dieper in op compositie, wat daar de mogelijkheden zijn en hoe je er creatief mee kan zijn.

Compositie

Wanneer je bezig bent met elementen op een bepaalde manier in beeld te brengen, ben je bezig met het maken van een compositie. Los van de basisprincipes toepassen is compositie zeker een belangrijk onderdeel van fotografie. Met compositie kan je bepaalde elementen op de voorgrond brengen, extra laten opvallen, een boodschap communiceren of een krachtige impressie meegeven.

Er zijn veel verschillende soorten composities. We maken hier onderscheid tussen twee hoofdprincipes: statische composities en dynamische composities. Bij statische composities staat het onderwerp vaak centraal en zijn de elementen in een foto harmonieus gebalanceerd. Vaak stralen dit soort composities rust uit. Het tegenovergestelde hiervan, dynamische composities, laten beweging zien en geven actie aan.

Twee kernpunten bij een compositie is regelmaat en ritme van belang. Hoe vaak komt een patroon voor, hoe verhouden de elementen zich tot elkaar en hoe is het onderlinge evenwicht van de elementen. Door een aantal manieren van compositie als voorbeeld te nemen, kan ik een impressie geven hoe je een foto interessanter kan maken.

Balans

Op een foto is het belangrijk om balans te hebben. Balans tussen de elementen op een foto, maar ook balans tussen de voorgrond en achtergrond. Elk element heeft een bepaalde mate van visuele aanwezigheid. Het is belangrijk om ervoor te zorgen dat deze elementen complementair zijn aan elkaar. Een element dat een grote visuele aanwezigheid heeft, kan gecompenseerd worden door een element dat wat minder nadrukkelijk aanwezig is. De onderstaande linker foto is een voorbeeld van een foto die niet bepaald in balans is. Er zijn verschillende elementen die een vrij nadrukkelijke aanwezigheid hebben die zich voornamelijk rechtsonder en onderin de foto bevinden. Het grootste gedeelte van de foto blijft voornamelijk leeg, maar doordat de elementen niet goed tot elkaar verhouden oogt de foto niet fijn, wat aanduidt op een foto die niet goed gebalanceerd is.  Op de tweede foto staat het onderwerp, een plantage, centraal. Dit staat op de achtergrond. Om te voorkomen dat er in het wild naar de foto gekeken wordt, is er door de visuele compensatie van een natuurlijke frame van planten, de plantage als het ware geïsoleerd waardoor je aandacht juist daar naartoe wordt geleidt. 

 

 

 

 

 

 

Het is dus belangrijk om voor evenwichtige compensatie te zorgen wanneer je elementen hebt die of heel nadrukkelijk op de voorgrond staan of risico lopen op verdwijnen in de achtergrond.

Symmetrie

Een andere interessante vorm van compositie is symmetrie. Symmetrie is overal aanwezig en kan voor krachtige beelden zorgen als ze goed vastgelegd worden. Onderwerpen als wegen, architectuur en de natuur zijn mooie inspiratiebronnen voor symmetrische beelden. Belangrijk om te onthouden bij het vastleggen van symmetrische beelden is je standpunt. Dit heeft invloed op het perspectief van je foto. Een goede tip hiervoor is om het onderwerp te verdelen in een linker- en rechterhelft. Hierdoor kan je het midden van het onderwerp vinden en gebruik je dat als middelpunt voor je foto. In de onderstaande afbeeldingen zijn er wat voorbeelden te zien in hoe symmetrie tot uiting kan komen op een foto.

   

 

 

 

 

 

 

Fill the frame

In de eerste twee vormen van compositie werden de elementen vaak op een afstand gehouden. Bij bepaalde elementen, denk aan bloemen of dieren bijvoorbeeld, is het juist interessant om helemaal in te zoomen en de foto te vullen met slechts één onderwerp. Dit kan voor verschillende soorten beelden zorgen en is heel leuk om mee te experimenteren. Dit is niet overal toepasselijk, dus bedenk altijd goed wat het onderwerp is van je foto en waar je de aandacht van iemand wil sturen.  Je kan een bloemenveld fotograferen, maar wees niet bang om dichterbij te komen. Hoe dichterbij je komt, hoe meer je zal zien. Als je onderwerp een enkele bloem is in het midden van een bloemveld, is het slimmer om het beeld te vullen met je onderwerp om het risico te voorkomen dat je onderwerp in de omgeving verdwijnt.

 

 

 

 

 

 

In het bovenstaande voorbeeld van de kat is het onderwerp eerst zijn hoofdje. Je ziet zijn koppie, wat lange snorharen en wat van zijn vacht. Leuk, maar door verder te gaan en door in te zoomen trek je de aandacht naar zijn ogen. Dit idee kan ook interessant zijn bij het maken van portretten. De ogen zijn de spiegel van een ziel. Heel interessant om hier mee te experimenteren. Op de linkerfoto is hier een voorbeeld van.

 

Perspectief

Een interessante manier van compositie is door het spelen met verschillende perspectieven. Door hiermee te spelen krijg je meer dynamiek en meer spanning in je foto’s. Op de afbeelding van de Eiffeltoren heb ik gebruik gemaakt van dit principe. Het is mooi om de Eiffeltoren op een afstand en in z’n geheel te fotograferen, maar het is ook interessant om met de mogelijkheden te spelen. Door alleen de Eiffeltoren te fotograferen en door heel dichtbij te staan, is het beeld gecentreerd om de Eiffeltoren. De rechter foto is gemaakt door gebruik te maken van een plas water. Door even van perspectief te veranderen krijg je een heel interessant beeld waar je even twee keer moet kijken! 

 

 

Minimalistisch 

Soms is een minimalistische aanpak voor een foto. Dezelfde Eiffel toren van het bovenstaande voorbeeld , maar op een ander moment genomen en met een ander idee gefotografeerd. Hier staat je onderwerp, in dit geval de Eiffeltoren, centraal. Het is gelijk een blikkenvanger, want je kijkt er gelijk naar. Deze aanpak is slim om iets gelijk zichtbaar te maken. Daarnaast kan een minimalistische aanpak tot hele creatieve foto’s leiden met veel sfeer. De rechter foto is hier een voorbeeld van. In plaats van het centreren van je onderwerp, staat hier het onderwerp, een boom, helemaal links. Maar doordat dit zodanig uitsteekt, zorgt het voor een mooi contrast met de vlakte er omheen.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Rule of odds

Als afsluitertje de rule of odds. Wij als mensen zijn van nature geïnteresseerd in ongebruikelijke of ongelijke composities. Dit komt helemaal terug in deze vorm van compositie. Er wordt hier gebruik gemaakt van een oneven aantal elementen in een foto. In de onderstaande foto van de beroemde liberté, égalité, fraternité in Frankrijk is hier een leuk voorbeeld van. Uit diverse onderzoeken is gebleken dat mensen zich meer op hun  gemak voelen wanneer ze naar een afbeelding kijken met een oneven aantal elementen.

 

Om dit in de praktijk te brengen, zijn niet alle situaties hiervoor geschikt. Een bruiloft of een gezinsfoto met vier personen zou hier niet de beste setting zijn om de rule of odds toe te passen, maar bij gebouwen of bloemen bijvoorbeeld zou dit ideaal kunnen zijn.

 

Nu we wat vormen van creatieve composities zijn nagelopen, hoop ik dat er wat lezers zijn die zich geïnspireerd voelen om een camera te pakken en hier mee te experimenteren. Ik kan niet vaak genoeg communiceren hoe leuk en hoe belangrijk het is om gewoon te doen. In de natuur gaan wandelen en de symmetrie opzoeken, bloemenvelden bezoeken en steeds dichterbij te fotograferen of bijvoorbeeld eens goed te kijken naar de gebouwen om ons heen. Er is zo veel mogelijkheid en zo veel manieren om creatief te kunnen zijn met compositie. En vergeet niet om soms even iets anders te kijken en net een ander perspectief te nemen. Succes hiermee en vooral veel plezier 😀 !

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *