Welk tekenpapier heb ik nodig?

Welk tekenpapier heb ik nodig? Dat is een vraag die iedere tekenaar wel eens zal stellen. En dat is geen vraag een makkelijk antwoord op te geven is. Maar ik ga proberen je een zo goed mogelijk antwoord te geven op deze vraag!

 

Wanneer je net met tekenen begint teken je meestal op printpapier. Dit is prima voor snelle schetsen zonder dat je het papier echt uitput, enkele lijnen kan het papier prima hebben. Maar wanneer je meer bezig wilt gaan met het opbouwen van lagen en schaduwen wilt verwerken in je tekeningen zul je merken dat dit papier dat niet volhoudt. Het papier zal dan kleine ‘schilfers’ afgeven, waardoor je schaduwen als schilfers ook verdwijnen. Printpapier is erg dun, en fragiel wat dat betreft.

Oke, dus we zijn er achter geen printpapier te gebruiken voor uitgebreide kunstwerken. Dan denk jij: Vertel me wat dan wel! Ik zal je voor de verschillende mediums uitleggen welk papier je het beste kunt gebruiken, en wat de verschillen tussen de soorten zijn.

 

Tekening op papier met veel textuur
Tekening op Canson Bristol (glad) papier

 

 

Grafiet en kleurpotlood
Om te beginnen zit er verschil in dikte, oftewel het aantal grams. Een printpapiertje heeft een dikte van ongeveer 80 grams, dat is erg dun. Ben je een grafiet of kleurpotlood tekenaar, ga dan minimaal voor een dikte van 200 grams, dit is het minimale om een aantal goede lagen kleur of grafiet te houden. Dikker papier is ook helemaal niet erg!
Bij tekenblokken heb je verschil in de textuur van het papier. Ben je eens in een tekenwinkel? Voel gewoon bij alle tekenblokken de textuur van het papier en je zult merken dat er zo veel verschil in zit. (Zorg alleen dat er niemand in de buurt is, wanneer ik dit zelf doe wordt ik soms aangekeken alsof ik gek ben). 

Je hebt papier waarbij je een hele groffe textuur hebt, er zitten als het ware ribbels in het papier. Daar moet je echt van houden.

Je hebt ook heel glad papier, als Canson Bristol papier. Dit papier is zó enorm glad, dat heel veel tekenaars dit papier heel fijn vinden om een glad resultaat te krijgen. Echter, het papier kan ook te glad zijn waardoor het veel tijd en moeite kost om op te blenden.

Daarnaast heb je tussen- of middenpapier, wat ik zelf gebruik. Dit papier is niet té glad, maar ook totaal niet grof. Dit papier is ideaal als je wel graag gemakkelijk wilt blenden, maar een glad resultaat in je tekening wilt hebben.

Copic Markers

Wanneer je Copic Markers gebruikt, gebruik je hier normaal gesproken apart papier voor. Meestal is dit papier juist heel dun. Het originele Copic Marker tekenblok is zelfs 70 grams!
Zorg dat je een blok markerpapier koopt dat ‘bleedproof’ is, zodat de kleuren niet doordrukken naar het vel eronder. 

 

Aquarel

Daarnaast heb je ook nog speciaal papier voor aquarelschilderijen. Dit papier is vaak wat aan de dikkere kant, dit moet ook aangezien het papier veel natheid moet voorduren. Zelf heb ik hier wel eens te dun papier voor gepakt, van 180 grams, en dit komt je schilderij niet ten goede. Wanneer je namelijk te dun papier hebt drukt de waterverf door naar het vel eronder, en komen er kleine velletjes van het papier los. Ik adviseer je voor minimaal 220 grams te gaan.
Aquarelpapier heeft meestal groffe textuur, dit zorgt er voor dat alle waterverf goed gehouden en opgenomen wordt.
Bij aquarelpapier heb je twee soorten verlijming. Óf het papier zit maar aan een zijde verlijmd (net als bij een normaal schetsblok), óf het papier is aan vier zijden verlijmd. Wanneer het papier aan vier zijden verlijmd is zorgt dit er voor dat er bobbels in het papier worden voorkomen omdat het papier constant strak getrokken wordt aan vier kanten.

 

Pasteltekening op Pastelmat papier
Pasteltekening op Toned Grey papier

 

 

Boven: Poging tot dierentekening op Toned Grey papier Onder: Poging tot dierentekening op Pastelmat papier

 

 

Pastel

Als laatste heb je nog speciaal papier voor pastelwerken, dit is wel een vak apart.
Wil je graag blenden en een zacht effect? Maak je bijvoorbeeld veel portretten? Ga dan voor een gladder papier als Strathmore toned tan of toned grey. Dit papier is niet geschikt voor bijvoorbeeld fijne tekeningen en laagopbouw (als je bijvoorbeeld dieren tekent).

Wil je juist wel fijne tekeningen maken, met details en laagopbouw? Dan kan ik je Pastelmat papier van harte aanraden! Het papier heeft een hele aparte textuur, het voelt een beetje als zacht schuurpapier. Zelf vind ik dit papier echt ideaal, elke lijn die je er op zet blijft op de plek en is niet uit te blenden. Dit is dus fijn als je veel haartjes wil tekenen. Omdat het papier niet gemakkelijk is met blenden hoef je ook geen fixatief te gebruiken wanneer je een tekening af hebt. De kleuren op het papier zullen niet verschuiven.

 

Acid free

Staat er op je tekenblok vermeld dat deze Acid free is? Gelukkig! Acid free papier betekent namelijk dat er geen zuur is gebruikt bij het samenstellen van het papier. Opzich is zuur geen groot probleem, het wordt na een aantal jaren alleen wat geel. Misschien heb je een heel oud tekenblok van vroeger die geel wordt, vroeger werd acid free papier namelijk nog niet zo vaak gemaakt als tegenwoordig. Staat er bij het product niet vermeld of deze zuur bevat? Informeer dan even bij de verkoper. Vrijwel alle Canson papiersoorten zijn zuurvrij, en dus aan te raden.

 

Prijs
Graag wil ik je ook nog een tip meegeven wat betreft prijzen: een duur tekenblok is niet per sé goed! Zelf gebruik ik een tekenblok waarvoor ik €3 betaal voor 50 vellen, van het merk Crea-Kit. Wanneer je een blok Canson Bristol papier haalt betaal je €7.50 voor 20 vellen. Er zit dus veel verschil in. Probeer een aantal soorten uit en kom er achter wat je zelf het prettigst vindt!

5 Comments

  1. Pingback: Portrettekenen, hoe start je? - Vincent van Blog

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *