Airbrush review

Airbrush review

Airbrush review

Op deze maandag is er weer een review te lezen! Deze keer over een voor ons vrij nieuw product: de airbrush! Via ‘Crafts and Co’ kregen wij de kans om de starterskit te testen.  Als we aan airbrushing denken, denken we aan egale grote gekleurde oppervlakken, graffiti achtige schilderingen, bodypainting en realistische portretten. Wij zijn erg benieuwd naar de mogelijkheden van de airbrush!

Onze grootste inspiratiebron op het gebied van airbrushing en iemand die ook aansluit op onze eigen stijl is de Nederlandse kunstenares: Marissa Oosterlee. Ze heeft jaren ervaring op het gebied van schilderen en airbrushing en won onder andere een nationale wedstrijd toen ze een portret van onze Koningin maakte. Hieronder is 1 van haar prachtige werken te zien, gemaakt met de airbrush wat ook weer de veelzijdigheid van het product laat zien.

afbeelding 1: Kunstwerk van Marissa van Oosterlee http://www.marissaoosterlee.com

Het product

Wij ontvingen onderstaand feestelijke pakket bestaande uit: de airbrush kit, acrylverf, een light pad, een groot canvas doek, de gebruiksaanwijzing en persoonlijke brief. Dit zorgde voor veel enthousiasme. We prikten al snel een datum om de spullen samen uit te testen!

afbeelding 2 en 3: het pakket

Airbrush

Het airbrush pakket wat geleverd werd in een mooi opbergdoosje is hieronder te zien en bestaat uit: (A) de compressor, (B) de airbrush slang, (C) de adapter, (D) standaarden, (E) het airbrush pistool, (F) een pipet en (G) een sleutel.

afbeelding 4: het airbrush pakket

De gebruiksaanwijzing om de airbrush in elkaar te zetten is als volgt:

  • De airbrush slang (B) wordt gekoppeld aan het airbrush pistool (E)
  • Het andere uiteinde van de airbrush slang (B) wordt gekoppeld aan de compressor (A).
  • De aansluiting van de adapter (C) wordt op de compressor aangesloten
  • De stekker van de adapter wordt in het stopcontact gestopt
  • De standaarden (D) kunnen aan de zijkant van de compressor (A) worden bevestigd om hier het airbrush pistool in te zetten tijdens het gebruik
  • Er wordt een beetje acrylverf in het bakje van het airbrush pistool gedaan
  • Door op de rode knop van de compressor te drukken zet je de luchttoevoer aan vanuit de compressor door het airbrush pistool
  • De pigment afgifte kun je bewerkstelligen door de hendel naar achteren te trekken

Anatomie airbrush pistool

afbeelding 5: het airbrush pistool
  1. De plek waaraan de airbrush slang gekoppeld wordt
  2. Hendeltje waarmee de hoeveelheid pigment geregeld kan worden  
  3. Schroefje waarmee de beweeglijkheid van het hendeltje geregeld kan worden
  4. Bakje waarin de verf gedaan moet worden
  5. De opening waaruit het pigment gespoten wordt
  6. De plek waarmee door te draaien de airbrush geopend kan worden om de naald schoon te maken

Uiteindelijk hoort het airbrush pistool er als volgt uit te zien: 

afbeelding 6: het airbrush totaal pakket https://craftsandco.eu/product/starterskit-airbrush-set-inclusief-compressor/

Verf

Ook ontvingen wij vijf mooie basiskleuren: 105 titaanwit, 275 primair geel, 572 primaircyaan, 369 primair magenta en 735 oxydzwart van het merk Amsterdam (Acrylic ink, 30ml flacon). De verf is gemaakt op basis van een acrylbindmiddel dat snel opdroogt, geschikt voor Airbrush, kalligrafie en aquarel techniek. De afsluitdop van de verf is tegelijk ook een pipetje waarmee je de inkt heel makkelijk in het verfreservoir van de airbrush kunt druppelen. Een paar druppels is eigenlijk al genoeg om een heel kunstwerk te maken aangezien de verf zo licht wordt opgespoten. Net als andere verf kun je ook deze verf met elkaar mengen om andere kleuren te verkrijgen. Zo haal je toch veel mogelijkheden uit een aantal kleuren!

afbeelding 7: de acrylverf flesjes

Testen

Voordat we aan de slag gaan met het maken van een kunstwerk willen we de functies van de airbrush testen. De airbrush staat bekend om zowel grote egale vlakken te kunnen vullen maar ook juist om details mee te maken. Ook kun je de intensiteit van de pigment afgifte reguleren. De grootte van het te vullen vlak kan gereguleerd worden door het airbrush pistool dichtbij of juist op afstand van je werkvlak te houden. De intensiteit van pigment afgifte kan gecontroleerd worden door het hendeltje dat op het airbrush pistool zit.

Op afbeelding 8 zie je het effect door te sprayen op dezelfde afstand maar met verschillende intensiteit van pigment door het hendeltje steeds meer naar naar achteren te trekken. Hierdoor kun je zelfs door op dezelfde afstand te werken een heel ander effect. Een groot contrast kan hierdoor zelfs in de kleinste details worden gecreëerd.

afbeelding 8: variëren in pigment intensiteit

Ook kun je de intensiteit van het sprayen regelen door op verschillende afstanden sprayen; dit is te zien in afbeelding 9. Je ziet dat de dichtheid van de pigment druppels op het papier steeds kleiner wordt naarmate je het airbrush pistool verder af houdt. Dit kan gunstig zijn voor het licht en egaal opvullen van grote vlakken zoals de huid.

afbeelding 9: variëren in spray afstand

Uiteindelijk hebben we deze mogelijkheden nog een keer getest voordat we aan de slag zouden gaan met een groot werk. Hierbij hebben we met pigment intensiteit en grootte van vlakken geëxperimenteerd door middel van het maken van een schetsmatige close- up van een portret.

afbeelding 10: spelen met contrast

Aan de slag

Nadat we het gebruik van de airbrush tool een beetje onder de knie begonnen te krijgen, konden we beginnen met wat testjes. De airbrush leek ons perfect om te gebruiken in combinatie met een “mal” of uitgeknipte vorm. Toevallig had Rosalie een paar metalen mallen liggen met daarop een uitgesneden patroon van roosjes (zie foto X3/filmpje of gif). Door dit op het papier te leggen en daaroverheen te sprayen kun je makkelijk een mooie printje maken. Het leuke is dat je deze ook zelf kunt maken! Op internet staan veel leuke designs die je kunt uitprinten en daarna uitknippen. Natuurlijk kun je deze ook zelf ontwerpen (foto X4 van de groen-rode roos). Doordat de airbrush slechts een heel dun laagje verf sprayt droogt de verf snel op waardoor papier voldoende is om de verf tegen te houden.

Je kunt je voorstellen dat deze manier door gebruik te maken van een mal goed gebruikt kan worden bij grote vlakken en herhalende vormen: hierbij kun je bijvoorbeeld denken aan muren, voertuigen, gitaren en kleding.

afbeelding 11: roos gemaakt met papieren mal

Diepte creëren

Op deze manier hebben wij ook een ronde bol gemaakt. Eerst hebben we een rondje uitgeknipt van een velletje printerpapier. Deze uitgeknipte vorm zorgt ervoor dat de buitenste lijnen van de bol strak blijven. In de vorm zelf kan vervolgens met de intensiteit worden gespeeld, zodat verschillende contrast kan worden aangebracht. Vervolgens hebben we de mal weggehaald en een slagschaduw onder de bol gesprayd.

afbeelding 12: spelen met schaduw en licht

Door verschillende kleuren te gebruiken kun je nog meer contrast geven aan jouw kunstwerk. Hieronder is dit proces stap voor stap te zien. Door te spelen met complementaire kleuren of kleuren überhaupt kan nog extra diepte worden gecreëerd.

afbeelding 13: spelen met schaduw en licht en kleur

Het kunstwerk

Na flink wat oefening waren we eindelijk klaar voor ons echte kunstwerk: een portret! Het grote canvas doek stond ons namelijk al een tijd ‘’aan te staren’’. Ook al zou het een grote uitdaging worden, stiekem vonden we dat ook wel leuk.

Als je besluit om een doek te gebruiken voor jouw kunstwerk is het handig als je een schildersezel hebt. Een airbrush is er namelijk uiteindelijk wel voor gemaakt om horizontaal te houden. Als je geen ezel hebt moet je – net als wij – improviseren: uiteindelijk stond ons doek op een wasrek (heel professioneel). Het is in ieder geval slim om met een zeiltje, wat kranten of een oude handdoek de ruimte rondom je doek af te dekken voor het geval je verf morst.

De eerste stap was het portret heel licht te schetsen met een potlood. Het is handig om hierin vlakken te onderscheiden die je wilt opvullen met verf. Op plekken waar later de lijntjes niet bedekt zijn met verf kan de schets zo weer worden uitgewist. Nadat de schets in zijn geheel op doek stond (zie hieronder), hebben we even een kopje thee gedronken en wat moed verzameld voordat we het hendeltje van de airbrush pistool overhaalde. Als je gewend bent om altijd je gum als ‘’tegengif’’ te kunnen gebruiken is het definitieve van verf op een groot doek namelijk best spannend.

afbeelding 14: de schets

Laagje voor laagje gingen we te werk. Eigenlijk net als bij gebruik van kleurpotlood en aquarelverf is het belangrijk dat je licht begint en langzaam het contrast opbouwt. Om te voorkomen dat je op vlakken sprayt die je eigenlijk wit wilt houden kun je gebruik maken van het afzonderen door middel van papier. Hierdoor kunnen er ook extra strakke lijnen gemaakt worden. Je kunt gelukkig altijd nog later een laagje witte acryl verf  aanbrengen om foutjes te verdoezelen of wat extra highlights toe te voegen.

afbeelding 15: laagje voor laagje krijgt ons portret meer vorm

Eindresultaat

Zeker voor onze eerste airbrush poging zijn we erg trots op ons eindresultaat! Door veel met contrast te spelen, het portret in vlakken te verdelen en door laagje voor laagje te werken kun je al snel brushen wat jij zou willen! Als echte portret tekenaars zijn we dol op details en highlights. Wij hebben er dan ook voor gekozen om met een kleine kwast en de acrylverf nog enige kleine details aan te brengen! Het combineren van technieken werkt heel goed samen met de airbrush en geeft je werk een multimedia effect.

afbeelding 16: ons kunstwerk: “Fade”

Gebruiksgemak

Het doel van dit product is de laagdrempeligheid en veelzijdigheid van gebruik. Qua gebruiksgemak kregen wij de airbrush goed in elkaar door middel van de beknopte en duidelijke handleiding. Ook hadden we al snel de werking en de veelzijdigheid van het product door. Wel liepen wij tegen een aantal problemen aan: de airbrush liep een aantal keer vast in de zin dat er geen pigment meer werd afgegeven. Wij dachten dat dit zou kunnen liggen aan de verfdikte, en dat dit opgelost kon worden door de verf te verdunnen met een speciale verdunningsvloeistof. Aangezien deze niet bijgeleverd was probeerden wij dit op te lossen door te verdunnen met water. Dit had helaas niet helemaal het gewenste effect omdat het hier niet voor gemaakt is (de verf begon grotere druppeltjes te vormen wanneer gecombineerd met water, en droogde ook minder snel op). Een andere reden van het vastlopen van de doorstroming van de verf is het vastlopen in de naald. Dit hebben wij opgelost door het airbrush pistool te openen en de naald schoon te maken met bijgeleverde airbrush remover. Er moet namelijk regelmatig worden schoongemaakt omdat de acrylverf snel opdroogt en dus ook droogt in het airbrush pistool. Vooral wanneer je vaak wisselt van kleur is het aan te raden de punt regelmatig schoon te maken. Ook het spelen met de luchttoevoer kan volgens Crafts & Co helpen.

afbeelding 17: work in progress

Persoonlijk misten wij een schoonmaak instructie of een ‘’to do’’ document voor als het airbrush pistool was vastgelopen. Dit hebben wij aangegeven bij het bedrijf. Binnenkort verschijnt er een tips and tricks filmpje voor wat betreft het schoonmaken op de website van Crafts & Co!

Conclusie

Concluderend raden we het zeker aan om een keer een airbrush te gebruiken: het product is relatief simpel in gebruik en de effecten zijn eindeloos. Daarnaast was het ook gewoon erg leuk om te doen, een techniek die een mooi en egaal effect geeft. Ook de prijs is in verhouding erg laag wat de aanschaffing laagdrempelig maakt. Ook moet er rekening mee gehouden worden dat je tijdens het proces van brushen regelmatig de naald van het airbrush pistool moet schoonmaken. Dit maakt dat het werken wel regelmatig onderbroken wordt.

Benieuwd naar deze Airbrush set van Crafts and Co? Klik dan hier !

Heb je nog vragen? Stel ze dan gerust in de comments!

Liefs,

  

afbeelding 18: wij en ons werk
No comments yet. Be the first one to leave a thought.
Leave a comment

Leave a Comment

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.