Fotograferen in donkere omstandigheden

Fotograferen in donkere omstandigheden

Hi!
Sarah en ik zijn beiden bezig met fotografie. Terwijl zij jullie introduceert met de basics en belangrijkste punten van de fotografie, wil ik een onderwerp aanpakken waar elke fotograaf moeite mee heeft. Namelijk, fotograferen in donkere omstandigheden. Ikzelf heb nu al een paar keer bij evenementen gefotografeerd, voornamelijk muziek evenementen. Het probleem waar je dan tegenaan stuit is dat het vaak erg donker is. Hoe ga je hiermee om en hoe bereid je hierop voor? Dat gaan we in dit artikel bespreken! In dit artikel worden betekenissen besproken zoals F-stop en sensor. Ben je hier niet mee bekend? Bekijk dan eerst even Sarah haar artikel!
Voorbeeld van een foto in ruimte met weinig licht

GEAR EN VOORBEREIDING

Als ik je één tip kan geven dat je heel veel gedoe gaat schelen: bekijk de locatie van tevoren! Als je van tevoren al weet waar je moet werken en hoe de ruimte eruit ziet, kan je al op veel dingen voorbereiden. Zo weet je hoeveel bewegingsruimte je gaat hebben en vanaf welke mm je dus het beste kan gaan fotograferen. Maar ook of er daglicht binnen kan vallen, bepaald welke lens jij het beste kan gebruiken. Als je een evenement hebt die overdag afspeelt, zou je met elke lens bijna wel uit de voeten kunnen. Maar als je ‘s avonds gaat fotograferen en er weinig licht zal zijn, neem dan een lens met een zo laag mogelijke F-stop. Hoe lager de F-stop, hoe meer licht je camera kan waarnemen.Ik heb zelf een 50mm lens met een F-stop van 1.8. Hij laat veel licht binnen en zo kan ik zo veel mogelijk informatie binnenkrijgen zonder een flitser te gebruiken. Waarom geen flitser? Het ligt er natuurlijk aan wat voor evenement je gaat fotograferen. Als het zoals bij mij een muziekevenement is, hebben mensen nogal wat betaald om daar te kunnen zijn en is het vervelend als de hele avond gevuld is met flitsen van de fotograaf. Dit zou ik dan zo veel mogelijk voorkomen. Maar ga je ook foto’s van de gasten zelf bijvoorbeeld maken, dan kan je zeker een flitser gebruiken. Ga je een model fotograferen? Probeer dan het licht op te zoeken. Iets kleins als een neon-bord kan al genoeg licht zijn voor een mooie foto. Het nadeel van een lens kopen met een lage F-stop is dat ze enorm duur zijn. Wil je een goedkope lens die weinig licht kan verdragen? De 50mm heeft een vast brandpunt en is daarom een stuk goedkoper met ongeveer €120,-.

50 mm cameralens – Coolblue webshop

Ten slotte, waar alles in samenkomt: je camera. Zelf schiet ik met een Canon EOS 750D. Een prima camera voor all-round. Als je iets beters wilt kiezen, zou ik kijken naar een camera met een betere sensor en buffer (Waar je foto’s worden opgeslagen voordat ze in je kaart worden overgeschreven.) Een betere sensor zal zorgen dat de ISO hoger kan, zonder veel ruis te creëren. Met een betere buffer kan je meer foto’s non-stop achter elkaar maken voordat je camera “op adem moet komen”.

Canon EOS 750D – Coolblue webshop

JUST BEFORE FOR THE EVENT

Check, check, dubbelcheck! Neem alles mee waarvan je denkt dat je dat nodig gaat hebben. Zelf heb ik een fotografie rugzak, en neem daar best wat in mee. Wat ik meeneem?

  1. Canon EOS 750D
  2. Canon 50mm F/1.8
  3. Canon 18-55 f-3.5/5.6
  4. Viltrox Speedlight
  5. Extra SD-kaart
  6. Extra batterij
  7. Poetsdoekje
  8. Visitekaartjes

Zo weet ik dat als ik iets anders wil, dat ook gelijk kan gebruiken.Waar moet je nog meer op letten voordat je weggaat? Zorg ervoor dat je batterijen zijn opgeladen en de SD-kaarten leeg zijn. Maar ook dat je een plek hebt geregeld waar je je apparatuur veilig kan achterlaten wanneer je staat te fotograferen! Het is namelijk super oncomfortabel om de hele tijd met een zware rugzak op je rug te staan fotograferen. Vraag aan de organisatoren of je je rugzak backstage kan achterlaten, daar staat namelijk altijd wel beveiliging.

 

THE EVENT

Dan sta je daar en je mag beginnen! Maar hoe? Welke instellingen en waar moet je op letten?

Ik neem even mijn laatste evenement als voorbeeld. Hier mocht ik ook Wolter Kroes fotograferen, dus de druk lag wel op mijn schouders om mooie foto’s te maken. Het was erg donker, en dat laat ik hieronder ook aan je zien hoe de foto’s eruit zagen toen ik ze schoot. Ik had van te voren ook al aangegeven aan de organisatoren dat ze niet hele mooie foto’s konden verwachten, want er was gewoon echt te weinig licht. De instellingen die ik bijna het hele evenement aanhield: De knop gedraaid naar de grote M, sluitertijd op 1/1250, mijn diafragma op f/1.8 en de ISO op AUTO. Ook heel belangrijk, al mijn foto’s zijn in RAW geschoten! Wat is RAW? Bij JPEG maak je foto’s waarbij de minimale informatie wordt opgeslagen. Hierbij heb je een bestand van ongeveer 500 tot 800KB en alle nodige informatie in de foto. Bij RAW slaat de camera alle informatie op die hij binnen heeft gekregen. Dan is zo’n fotobestand dan wel rond de 7 à 8 MB. Het fijne van een RAW bestand is, is dat als je hem gaat bewerken in photoshop of lightroom, je hem van heel donker naar licht kan maken. Of van overbelicht naar donker. Met JPEG is deze informatie verloren en is het bewerken dan bijna onmogelijk.

Foto tijdens concert – onbewerkt
Foto tijdens concert – na bewerking

Nog een voorbeeld van in RAW schieten, met een foto van mij (rechts), mijn moeder en mijn stiefzusje:

Onbewerkte foto
Foto na bewerking

Ik heb erop gelet tijdens het fotograferen dat ik 1 focuspunt had en die zo veel en vaak mogelijk op het meest dichtstbijzijnde oog van de persoon had gericht. Dit zorgt ervoor dat hij het beste en mooiste in focus is. Ook zorgde ik dat mijn compositie goed was. Niet te dichtbij, omdat het interessanter is om meer te zien als alleen een gezicht. Maar ook niet te veraf. Indien het donker is, krijg je de foto niet helemaal scherp en dan is uitknippen gewoon niet mooi.

Tijdens het evenement maakte ik zo veel mogelijk foto’s. Better save than sorry!

 

NABEWERKEN

De ene fotograaf gebruikt het liefste Photoshop, de andere Lightroom. Een combi van beiden zou het beste zijn, maar tot nu toe heb ik vooral Lightroom gebruikt. Zoals je op de foto’s ziet, is er enorm veel ruis in de foto’s. Dit kan je weghalen, maar dan haal je ook de scherpheid van de foto weg. Het is dus het evenwicht vinden tussen scherp en de hoeveelheid ruis. Ik moest bij deze foto’s maar voor lief nemen dat er veel ruis in zat. Ik moet zeggen, ik heb er meer uit kunnen krijgen als ik dacht er uit te krijgen!

Bewerken met Lightroom

Dit zijn alle belangrijke punten die je wel moet weten voor het fotograferen bij donkere evenementen.Ik hoop dat jullie dit kunnen gebruiken, geef zeker even een reactie als je een vraag hebt!

Veel liefs, Joy

 

1 comment

Leave a comment

Leave a Comment

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.