Instagram – en alles wat je er over moet weten

Nu de wereld van Instagram zo enorm aan het veranderen is, vonden wij het als team Vincent van Blog de hoogste tijd om dé ultieme Instagram blogpost te schrijven met alles wat je moet weten over het algoritme (en het in de maling nemen hiervan), wat je kan doen om oprecht volgers te winnen en het binnenhalen van samenwerkingen (oftewel influencen).

 

Het Instagram algoritme
Zoals veel van jullie niet ontgaan is werkt Instagram sinds 2016 niet meer met een chronologische tijdlijn maar met een algoritme. Instagram heeft dit ingevoerd om elke gebruiker de meest relevante content te laten zien wanneer diegene door zijn tijdlijn scrollt. Maar hoe werkt dit? Instagram neemt een aantal factoren mee in het bepalen van het bereik van een post.

In eerste instantie krijgt maar ongeveer 10% van je volgers je nieuwe post te zien. Krijgt deze post binnen korte tijd veel reacties of likes, en van populaire accounts? Dan is er sprake van veel engagement. De eerste 30 minuten na het posten zijn het belangrijkste in de bepaling van het algoritme en hoeveel mensen je post zullen zien. Wanneer je dit engagement bereikt, laat Instagram je post aan meer van je volgers zien of wordt je post zelfs weergegeven op de ‘ontdekken’ pagina.

Er zijn een aantal manieren om het Instagram algoritme in de maling te nemen, een populaire hiervan is het gebruiken van pods. Pods zijn grote chatgroepen met Instagram accounts. Wanneer iemand van de leden een nieuwe post plaatst, reageert en liked iedereen van de groep die betreffende post. Hierdoor wordt het engagement omhoog geschroefd binnen een korte tijd, en laat Instagram de post aan meer mensen zien. Wat ook veel gebeurt is dat accounts een shoutout kopen van een feature account. Bij art accounts zijn er veel feature accounts die features (shoutouts) verkopen. Een post van jou wordt dan op dat account gezet voor een bedrag, meestal rond de €25 maar dit is afhankelijk van de accountgrootte.

Er zijn ook een aantal niet zuivere manieren om aan volgers te komen op Instagram. Dit door bijvoorbeeld het kopen van een Instagram account: er zijn mensen die een Instagram account laten groeien in volgers en vervolgens dit account verkopen. Mensen die dit account dan kopen en de accountnaam veranderen hebben ineens een groot account.

Een andere niet zuivere manier om volgers te winnen die bestaat zijn ‘fuelgroups’ of ‘autorounds’. Hierbij moet je je wachtwoord en gebruikersnaam afgeven, en wordt er wanneer jij een post plaatst automatisch geliked door heel veel andere accounts. Maar let op, jouw account wordt ook gebruikt om posts van andere gebruikers van fuelgroups te liken, daarom moet je je wachtwoord en gebruikersnaam afgeven.

Volgers winnen binnen het Instagram algoritme
Na dit allemaal besproken te hebben zijn er natuurlijk ook een aantal manieren om op een normale manier volgers te winnen binnen het Instagram algoritme. Sowieso is het altijd belangrijk om actief te blijven in het liken en reageren op posts die je leuk vindt: wanneer je actief bij anderen reageert val je op en zullen mensen sneller een kijkje nemen bij jouw account.

Ondanks het nieuwe algoritme is het nog steeds winstgevend om gebruik te maken van hashtags: let er wel op dat je elke keer verschillende hashtags gebruikt, anders kan Instagram denken dat je telkens een lijstje hashtags kopieert en wanneer dit zo is, wordt je post niet meer zichtbaar op de hashtags.

Andere manieren om volgers te winnen is het houden van een giveaway (people love free stuff), waarbij mensen een bericht moeten delen om kans te maken op een prijs die je weggeeft op jouw account. Daarnaast kun je een feature account dat dicht bij jouw gemiddelde aantal likes ligt, vragen om een keer story for story of shoutout for shoutout te doen. Jij zet dat account in het zonnetje en dat account zet jou in het zonnetje.

Het binnenhalen van samenwerkingen
Als je eenmaal een Instagram account hebt met een redelijk aantal likes per foto (denk aan ongeveer 700-1000), kun je samenwerkingen aangaan met merken, winkels of webshops. Vanaf dit aantal likes per foto ben je namelijk micro-influencer. Ik hoor je denken, ja maar hoe ga ik die samenwerkingen aan? Deze merken, winkels of webshops zullen jou niet zo snel benaderen, simpelweg omdat er ontzettend veel micro-influencers zijn op Instagram en andere social media. Jij zult ze dus moeten benaderen.

Trek de stoute schoenen aan! Zoek een merk, winkel of webshop uit met producten die passen bij jouw following. Heb je een tekenaccount? Stuur dan eens een berichtje of mail naar bijvoorbeeld Bruynzeel of Pentel.

Je kunt zo’n mail als volgt opzetten: Je begint met het voorstellen van jezelf: wie ben je? Wat doe je? Wat maakt jou speciaal? Hierin vermeld je wat je social media accounts zijn en wat je hierop plaatst. Hierbij kun je dus vertellen hoeveel volgers je hebt. Vervolgens vertel je wat je zo tof vindt aan het bedrijf die je mailt en wat je met hun producten zou kunnen doen op jouw account. Je kunt bijvoorbeeld vertellen dat je de kwasten van een bepaald merk een mooi plekje op je account kunt geven met een aantal schilderijen erbij op de foto (die jij met die kwasten hebt gemaakt!).

Daarnaast kun je vertellen wat je voor het bedrijf kunt betekenen. Ben je een tekenaccount met allemaal kunstliefhebbers als volgers, en benader je een kunstenaarswebshop? Vertel dit! Dit is namelijk 100% doelgroep voor ze en dat maakt jou als micro-influencer ontzettend aantrekkelijk. Wat wel belangrijk is bij het aangaan van samenwerkingen: weet wat je waard bent. Veel bedrijven geven alleen producten in ruil voor een post voor het bedrijf (dit product mag je dan houden wanneer de samenwerking voorbij is), in maar weinig gevallen krijg je een vergoeding in geld. Maar stel het product dat het bedrijf aanbiedt voor een post op jouw pagina heeft een lage winkelwaarde, weet dan dat je prima in gesprek kunt gaan over de vergoeding. Wees niet bang om te veel te vragen, brutaal zijn kan af en toe voordelen opleveren!

Heb jij nog vragen? Stel je vraag in de comments, dan zal ik mijn uiterste best doen deze zo goed mogelijk te beantwoorden!

 

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *