Welke materialen gebruiken wij?

Het werd wel weer eens tijd voor een gezamenlijk artikel! Dit keer hebben wij het over welke materialen wij gebruiken bij het tekenen, schilderen of fotograferen.

 

Tessa

Thuis heb ik óntzettend veel materiaal liggen, ik denk dat ik bij elkaar meer dan 200 potloden heb liggen. Wanneer ik ga tekenen merk ik dat ik telkens weer terug val op mijn favorieten, dit zijn maar een paar producten die ik gemakkelijk mee kan nemen en weinig ruimte innemen wanneer ik ze bijvoorbeeld mee wil nemen op vakantie.
Voor mijn zwart-wit portretten gebruik ik standaard twee mechanische potloden: een 2B en een HB. Daarvan is er een van het merk Pentel (0,3mm) en een van BIC (0,5mm), maar ik merk tussen mechanische potloden eigenlijk geen verschil. Naast deze potloden gebruik ik kneedgum om zachte highlights te maken, en een Tombow Mono Zero gum om kleine oppervlaktes te kunnen gummen. Om te blenden maak ik gebruik van tissues, wattenstaafjes en blending stumps. Het papier dat ik voor tekeningen gebruik is van Crea-Kit: ik heb heel veel verschillende soorten papier gebruikt, van goedkoop tot duur, maar dit papier is het goedkoopst en daarbij het fijnste qua textuur.
De laatste tijd werk ik ook veel met waterverf, ik werk dan met een doosje van 15 kleuren van Van Gogh, daarbij heb ik nog 6 napjes los gekocht die ik in een zakje meeneem. Ik heb er drie penselen van Van Gogh bij die ik er bij gebruik, dit zijn gewone penselen met synthetisch haar. Daarnaast heb ik ook twee penselen van Van Gogh die van varkenshaar zijn, deze kwasten nemen veel water op en kunnen goed voor bijvoorbeeld achtergronden gebruikt worden. Het papier dat ik gebruik voor waterverf is van Hahnemühle (een aanrader!).

 

Rosalie

In de loop der jaren heb ik een hele zoektocht doorlopen naar de meest geschikte materialen. Omdat ik vooral gedetailleerde en realistische tekeningen maak is het gericht en goed afgeven van pigment essentieel. Vooral het gebruik van vulpotloden, het gebruik van glad en dik papier en de ontdekking van gumpotloden hebben een enorme verbetering gegeven. Vulpotloden zorgen ervoor dat je veel meer details kan tekenen. Ook heb ik ervaren dat alles veel egaler wordt. Gumpotloden zijn voor mij eigenlijk net zo belangrijk geworden als potloden. Je kunt hier namelijk ook mee ‘’tekenen’’. Dik en glad papier zorgt ervoor dat lagen goed kunnen worden opgebouwd. Hierbij helpen wattenstaafjes en tissues mij om tussendoor te blenden. Een witte fineliner geeft mijn tekeningen de finishing touch.

Momenteel bestaat mijn basispakket uit:

    • Vulpotloden: 0.35mm B, 0.5mm 2B en 0.7mm HB
    • Faber Castell gumpotlood
    • Signo Uniball white fineliner
    • Canson Bristol A3 papier
    • Doezelaars
    • Wattenstaafjes
    • Tissues

 

Joy

Als fotograaf is het niet raar om te zeggen dat ik al best heel wat geld erdoorheen heb gejaagd voor mijn apparatuur en materialen.

In meerdere onderzoeken via youtube wordt er bekeken wat belangrijker is. Goede apparatuur of echt weten wat je aan het doen bent. Hierbij gaven ze een amateur fotograaf een hele dure camera en een professionele fotograaf een goedkope beginners camera.

Het resultaat? De professionele fotograaf had nog steeds de beste en mooiste foto’s! Ja het was wel lastiger om met een goedkopere camera te werken, maar niet uiteindelijk gaat het om expertise en ervaring.

Ik ben zelf begonnen met een Canon 750D, een hele fijne beginners camera, maar na een paar maanden kwam ik er wel achter dat ik verder wilde gaan dan mijn camera aankon.

Afgelopen oktober heb ik dus de Canon 6D M II aangeschaft! Een professionele, full-frame camera die veel beter aansluit aan mijn wensen!

Hier een foto die ik met mijn Canon 750D heb gemaakt:

En een paar foto’s die ik met mijn Canon 6D M II heb gemaakt:

Wat gebruik ik nog meer voor mijn fotoshoots en nabewerking?

Fotoshoots:

  • Canon 50mm f1.8
  • Canon 70-200 L f4.0
  • Flitser
  • Reflector (hiermee heb ik de “golden glow” gemaakt bij de foto met het meisje met het panterprint)
  • Batterygrip (handig voor als je veel verticaal fotografeert en twee batterijen tegelijk  wilt gebruiken)

Nabewerking:

  • Lenovo Yoga I5 (zeker niet de beste, nieuwe pc staat op mijn wish list!)
  • Adobe Lightroom classic CC
  • Loupedeck
  • Externe harde schijf

En dat is grotendeels wat ik allemaal gebruik!

Annelies

Als fanatiek portrettekenaar heb ik veel materiaal uitgetest. Van olieverf tot houtskool, digitaal tot kleurpotlood. Toch val ik altijd weer terug op mijn favoriete manier van werken: tekenen met grafiet potloden. Ze hebben misschien een beetje een suf imago ten opzichte van fancy technieken zoals airbrushing, maar misschien is dat ook wel hun sterkte: eenvoud, maar toch divers.

Mijn go-to selectie van materialen is eigenlijk niet zo heel groot:

  • Een HB en 3B mechanisch potlood van Pentel in 0.3mm of 0.5mm (Graphgear 1000). Dit potlood is mijn absolute favoriet! In het potlood zit een smalle huls waar de potloodvulling door middel van een mechanisme wordt ingeklemd. Groot voordeel van dit potlood is dat hij altijd scherp blijft en door de smalle punt kan je heel precies te werk gaan.
  • Een Tombow mono zero gum-pen; deze tool is perfect voor uitgummen van details, zoals het aanbrengen van highlights.
De materialen die ik gebruik

Daarnaast is het handig om een velletje papier onder je hand te leggen, om vlekken op het tekenpapier te voorkomen. Dit kan gewoon een printer papiertje of een doorzichtig overtrek velletje zijn zodat je jouw tekening nog kunt zien.

En dat is alles!

Kansinee

Voor mijn portret tekeningen gebruik ik vrij weinig materialen. Toen ik tien jaar geleden begon met portrettekenen, had ik een doosje gekocht met grafietpotloden, waarvan alle zachte potloden nog bijna intact zijn. Ik heb allerlei verschillende soorten potloden geprobeerd, maar ik val altijd terug op mijn vulpotlood en een paar harde potloden. Vooral voor de basislaag van het gezicht gebruik ik een hard potlood en bouw vanuit daar het gezicht verder op. Voor de donkerdere en gedetailleerde gedeelten gebruik ik mijn vulpotlood. Wat ik vooral zo fijn vind aan een vulpotlood is dat je er heel precies mee kunt werken en je niet steeds de punt hoeft te slijpen vind ik ook een plus.

De materialen die ik altijd gebruik zijn:

  • Derwent graphic soft: F, HB en 2B,
    Deze gebruik ik vooral voor de onderste lagen van een tekening, zodat ik het langzaam en egaal op kan bouwen
  • Pentel Graphgear 1000 vulpotlood in de maten 0.5 en 0.3mm. De vullingen die ik gebruik zijn ook van Pentel. Voor de 0.5mm gebruik ik 3B en B voor 0.3mm. Het verschil in dikte is minimaal, maar voor de allerkleinste details is de 0.3 nog net wat preciezer dan de dikkere vulling.
  • Tombow Mono Zero gumpen. Dit is een hele fijne dunne gum, waarmee ik highlights en details mee maak. Ook maak ik op het eind ook graag lichte plukjes haar hier mee.
  • Canson Bristol papier (met de blauwe kaft). Dit papier gebruik ik al jaren en is echt mijn favoriet. Ik hou ervan om de tekening zo smooth mogelijk te maken en omdat het papier glad is, kun je dat erg goed doen. Ook is het stevig papier, wat niet makkelijk kreukt.
  • Als laatst gebruik ik tissues en doezelaars om schaduwen mee te maken en om dingen te blenden.

Marilene

Als portrettekenaar heb ik gelukkig niet zo veel (dure) spullen nodig als bijvoorbeeld een fotograaf. In principe kan ik werken met ieder soort potlood en papier, maar zoals Rosalie al eerder heeft benoemd, wordt het resultaat dan niet altijd hetzelfde. Vroeger gebruikte ik simpel printpapier van de Action. Dit werkt nog steeds prima voor snelle schetsjes, maar dit papier is duidelijk niet geschikt om goed te blenden.

Om deze reden gebruik ik al vijf jaar Canson Bristol papier. Meestal werk ik op a3 formaat, maar voor de zekerheid heb ik ook een paar a4 tekenblokken in mijn kast staan. Verder gebruik ik grafiet potloden van Faber Castell. Wat mij betreft een enorme aanrader; tot nu toe heb ik nog geen ander merk gevonden die mooier resultaat geeft dan die van Faber Castell. Verder gebruik ik vaak tissues en wattenstaafjes voor het blendwerk. Doezelaars gebruik ik zelden omdat die ‘te heftig blenden’ naar mijn smaak. Als je houdt van gladde, zachte portretten, dan zijn doezelaars wel een aanrader. Ook mijn gum en puntenslijper zijn van Faber Castell.

Een belangrijke les die ik afgelopen jaren heb geleerd is de soort stoel en tafel die je gebruikt tijdens het werken. Ik heb jarenlang met nek klachten rondgelopen en niet geweten waar de klachten vandaan kwamen. Pas recent kwam ik erachter dat dit kwam door mijn slechte werkhouding. Meestal werkte ik aan de keukentafel waardoor ik soms zes tot acht uur (!) lang met een gebogen nek aan het werk zat. Om deze reden heb ik een tekentafel aangeschaft met daarbij een zadelstoel. De zadelstoel geeft veel meer bewegingsruimte dan een normale stoel. Je kunt vrij bewegen vanuit je heupen en je bent niet beperkt in je ruimte doordat deze stoel geen armleuningen heeft. Het klinkt vreemd, maar het is echt waar; dit heeft de kwaliteit van mijn werk zeker bevorderd!

Welke materialen gebruik jij het meeste? Laat het ons weten!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *